Kom for en tid siden over en glimrende artikkel av Michael Bungay Stanier med en hel mengde tips. Han er forfatteren av boken "The Coaching Habit" og her deler han 7 enkle spørsmål enhver leder kan bruke for å bli enda mer coachende.
Hva har du på hjertet
og hvilke andre ting?
Hva er det som er den virkelige utfordringen for deg?
Hva er det du vil?
Hvordan kan jeg hjelpe deg?
Hvis du sier ja til dette, hva er det du må si nei til?
Hva var det som var mest nyttig eller verdifullt for deg i løpet av denne samtalen?
Og - uansett hvordan dette går; husk å lytte godt, det er kjernen i all kommunikasjon. Hør gjerne på lydsporet som gir deg litt mer innsikt i akkurat dette.
Artikkelen "How to Educate Your Boss" fra Harvard Business Review diskuterer viktigheten av å håndtere forholdet til sjefen din effektivt.
Den argumenterer for at i moderne selskaper er det gjensidig avhengighet mellom ledere og ansatte, og at det å "utdanne" sjefen din kan føre til bedre ytelse, jobbtilfredshet og arbeidsmiljø.
Nøkkelstrategier
1. Beslutninger: Hjelp sjefen din med å ta beslutninger ved å gi grundig forberedte alternativer og anbefalinger.
2. Tidsforvaltning: Respekter sjefens tid og prioriter viktige saker.
3. Meninger: Vær forsiktig med å be om sjefens mening hvis du ikke trenger den.
4. Informasjon: Presenter data som nyttig informasjon, ikke rå data.
5. Problemløsning: Kom med løsninger, ikke bare problemer.
6. Antakelser: Ikke anta at sjefen vet like mye som deg - utdann dem på en respektfull måte.
7. Delegering: Test grensene for din beslutningsmyndighet gradvis.
8. Løfter: Lov ikke mer enn du kan holde, og unngå overraskelser.
9. Kulturforskjeller: Forstå og tilpass deg sjefens arbeidsstil og preferanser.
10. Tillit: Vær grundig i dokumentasjonen din for å bygge tillit.
Fokuspunkter for ledere og som leder kan du fokusere på følgende:
1. Forbered deg grundig før møter med sjefen din.
2. Presenter informasjon på en klar og konsis måte.
3. Kom med løsningsforslag når du presenterer problemer.
4. Respekter sjefens tid og prioriter viktige saker.
5. Bygg tillit gjennom pålitelig og nøyaktig arbeid.
6. Forstå sjefens arbeidsstil og tilpass kommunikasjonen deretter.
7. Ta initiativ til å "utdanne" sjefen din på ditt ekspertiseområde.
8. Vær proaktiv i å teste grensene for din beslutningsmyndighet.
9. Vær åpen om potensielle risikoer og utfordringer.
10. Streb etter å skape et gjensidig fordelaktig arbeidsforhold med sjefen din.